بازی Assassin's Creed: Odyssey
Assassin's Creed Odyssey داستان یک خانواده: پدر، مادر و فرزندان است. یوبیسافت اینبار دقیقتر زیر و بم داستانی را با تغییرات گیمپلی به شکلی مخلوط کرده که نتیجه، اوریجینزی کاملتر، بهتر و کمباگتر شده است.
یک سال دوری مجموعه اساسینز کرید (Assassin's Creed)، شرایطی را فراهم کرد که توسعهدهندگان در یوبیسافت بهتر به پیشینه بازیهای این مجموعه نگاهی بیاندازند و با بررسی امکانات در دسترسشان، به دنبال تغییر ماهیت اثری بروند که دیگر با بازیهایش شناسنامهای معتبر داشت. نتیجه بازی اساسینز کرید اوریجینز شد، اثری که ریشههای این مجموعه را با بایک، کند و کاش میکرد و در مصر باستان با نقشهای عظیم، نوید تغییرات بزرگ را میداد. با این حال، اوریجینز از برخی جهات دارای نقصانهای انکار ناپذیری بود و به ویژه در طراحی ماموریتها نوآوری چندانی نداشت. از طرفی عدم تغییر موتور گرافیکی یوبیسافت از زمان عرضه بازی اساسینز کرید یونیتی، باعث شد هرچند شاهد بهبودهای کلی در ظاهر محیط باشیم، اما انواع و اقسام باگها، گاه و بیگاه در مقابلمان ظاهر شوند. اکنون اما یک سال از ماجراجویی با بایک در مصر باستان میگذرد و به نظر میرسد که یوبیسافت موفقتر از گذشته توانسته در بازی جدید مجموعه اساسینز کرید، ایدههای خود را پیاده کند. اساسینز کرید Odyssey به سالها قبل از وقایع بایک، اولین اساسین میرود؛ زمانی که یونان باستان در اوج درگیریهای داخلی و البته خارجی به سر میبُرد و نبردهای خونینی میان اسپارتها و آتنیها در حال رخ دادن بود. اینبار دیگر خبری از هیدن بلید معروف الطائر، بایک یا اتزیو نیست و به جای آن از قهرمانی افسانهای میشنویم که به همراه سربازان خود به نبردی با ارتش امپراطوری بزرگ هخامنشیان رفت؛ نبردی که هرچند نتیجهای جز از دم تیغ رد شدن تمام اسپارتها نداشت، اما تاریخ نام آنها را با شجاعت و دلاوریشان بازگو کرد.
بازی از سال ۴۸۰ قبل از میلاد مسیح آغاز میشود؛ جایی که خشایارشا بزرگ، با حمله به یونان در ترموپیل به جنگ لئونیداس اسپارت میرود و در یک نبرد حماسی او را شکست میدهد. Assassin's Creed Odyssey از همان دقایق اول تفاوت خود را نسبت به سایر نسخههای بازی به رخ میکشد. اینبار دیگر میتوانید از ابتدا بین الکسیوس و کساندارا، دو برادر و خواهر یکی را برای بازی کردن انتخاب کنید و در چهار درجه سختی متفاوت به ماجراجویی بپردازید. اودیسی داستان سنتها، افتخارها، شکستها و البته خیانتها است؛ جایی که پدر، مادر و فرزندان، روایتی ریشهدار را با فراز و نشیب زیادی رقم میزنند و از طرفی شما را به کارزار دورهی نخست جنگهای پلوپونز میبرند و از طرفی هم، از فرقهای میگویند که با تفرقه قصد دارد تا بر یونان حکمرانی کند. داستان بازی اما اینبار تفاوت بزرگی با گذشته دارد؛ مانند بسیاری از بازیهای نقشآفرینی قابلیت انتخاب دیالوگ به اساسینز کرید اودیسی نیز آمده است و از قضا تاثیرات تلخ و شیرینی را روی روند داستان و سرنوشت برخی از شخصیتها میگذارد. خوشبختانه در حالی که قبل از تجربه اودیسی نگران آن بودم که دیالوگها تاثیر منفی روی روند بازی بگذارند، اما به شکلی شگفت انگیز، گویی که ویژگی انتخاب دیالوگ نیمهی گمشدهی مجموعهی اساسینز کرید بوده و به خوبی با بدنهی این اثر هماهنگ شده است. وجود این ظرفیت از طرفی هم باعث شده تا برای نخستین بار شاهد چند پایان متفاوت برای بازی باشیم و باید قبل از هر انتخابی به خوبی به عواقب آن فکر کنید. عواقبی که حتی روی ماموریتهای فرعی نیز تاثیر میگذارند و گاهی شاهد سخنان فردی غمگین هستید که از مرگ دلخراش برادر خود میگوید؛ برادری که شما به قتل رساندهاید.
اودیسی علیرغم انیمیشنهای بعضا ضعیف صورت شخصیتها که گاهی آنها را شبیه به رباتها میکند، توانسته شخصیتهای تاریخی از سقراط، فیلسوف و هرودوت، تاریخنگار باستانی گرفته تا کلئون، فرماندهی آتنی و بِراسیداس، سردار اسپارتی را از دل تاریخ بیرون کشیده و در یک داستان تلخ و شیرین به تصویر بکشد. بازی به ویژه در زمینه شخصیتپردازی به خوبی عمل میکند و برخی تصمیمات شما، قادر هستند تا وجهه دیگر اخلاقی افراد را به نمایش بگذارند؛ خشم درونی چند کشاورز، دلخوری سپاهیان یا پادشاهی که به سنتها پایبند است، همگی رفتار متفاوتی را با توجه به صحبتهای شما خواهند داشت.
داستان اساسینز کرید اودیسی در چند جبههی متفاوت روایت میشود؛ مسائل خانوادگی، فرقهای تفرقهافکن به نام کاسموس و دورهی نخست نبرد میان آتنیها و اسپارتها که پلوپونز نام دارد. هر یک از این سه جبهه به نوعی به یکدیگر مرتبط هستند و باید گفت که دقیقا نقطهی قوت داستانی بازی اساسینز کرید اودیسی از همینجا آغاز میشود. در مجموع داستان این بازی را باید تجربه کرد و در لحظه با سورپرایزهای گاه و بیگاه روبرو شد. یوبیسافت کبک باری دیگر مهارت خود را در داستانسرایی و پیوست صحیح وقایع نشان داده است و مانند گذشته اساسینز کرید اودیسی نیز از داستانی جذاب بهره میبرد.
اما آنچه اساسینز کرید اودیسی را متفاوت میکند، تغییرات گیمپلی بازی نسبت به Origins است. سبک و سیاق مبارزات هنوز هم با ترکیب حمله سبک و سنگین انجام میشود و در این میان میتوانید از تیر و کمان نیز برای کشتن دشمنان و شکار حیوانات استفاده کنید. با این حال، اینبار دیگر درخت مهارتها جای خود را به یک سری مهارتهای اکتیو و پسیو داده است و به لطف این تغییر، بازیکنان آزادی بیشتری را در انتخاب شیوه مبارزه دارند. شما اکنون میتوانید چهار مهارت برای مبارزه نزدیک و چهار مهارت را برای مبارزه از راه دور انتخاب کنید و با کمک نوار جدید آدرنالین که به بازی اضافه شده است، از این تواناییها در مبارزات بهره ببرید. همین موضوع مانع تکراری شدن نبردها میشود و میتوانید با توجه به شیوه رقابت خود، برخی قدرتها را بیشتر از سایرین ارتقاء دهید. از طرفی دیگر خبری از هیدن بلید معروف نیست و به جای آن الکسیوس و کساندرا از نیزهی شکستهای استفاده میکنند. با وجود این تغییر، شاهد جهشی بزرگ در سیستم مخفیکاری بازی نیستم و صرفا چند مهارت اکتیو برای از میان برداشتن دشمنان اضافه شده است. متاسفانه در حالی که کل یونان از انواع و اقسام سپرها استفاده میکنند، الکسیوس و کساندارا باید به غلت زدن اکتفا کنند و به شکل عجیبی قادر به برداشتن سپر دشمنان نیستید.
بازی به ویژه در زمینهی رابط کاربر، جهشی مثبت دارد و آسانتر میتوانید به برخی ویژگیها دسترسی پیدا کنید. مخصوصا با اضافه شدن کاملتر نبرد کشتیها و به لطف جغرافیای یونان و رخدادهای تاریخی، نبردهای دریایی نقش مهمی در گیمپلی ایفا میکنند و ویژگیهایاساسینز کرید بلک فلگ هرچه بیشتر در اودیسی پیاده شده است. شما میتوانید خدمه مخصوص به خود را داشته باشید باید با جمعآوری پوست حیوانات، تکههای چوب، آهن و برخی سنگهای قیمتی، بدنه، خدمه و قدرت تیرکمان نیروهایتان را ارتقاء دهید. بازی همینطور امکان نبرد نزدیک را بعد از به آتش کشیدن کشتیهای حریف میدهد و با ورود به عرشهی کشتی، باید دشمنان را شکست دهید و صندوق و منابع آنها را غارت کنید. نبردهای دریایی زیبایی و جلوهی خاصی به بازی دادهاند و دقیقا ترکیب مناسب نبرد روی زمین و نبرد روی آب باعث شده است تا گیم پلی تکراری نشود. از فرقهی کاسموس بگیرید تا سربازهای مزدور، دزدان دریایی، آتنیها و اسپارتها، هرکدام کشتیهای متفاوتی را در انواع و اقسام مختلف دارند و باید با استراتژی به نبرد آنها بروید. به ویژه Mercenary یا همان سربازان مزدور، نقش مهمی را در بازی ایفا میکنند. با کشتن مردم عادی یا ورود به دژ دشمنان برای از بین بردن مهمات، تدارکات یا لیدرها، مزدورها به دنبال شما میافتند و باید با آنها روبرو بشید. مرسنریها از جملهی قدرتمندترین نیروهای بازی هستند و مبارزه با آنها نیازمند واکنشهای سریع و استفادهی به موقع از مهارتها از جمله لقد معروف اسپارتها برای پرتاب آنها از بلندی است. از طرفی دژ آتنیها و اسپارتها در سطوح مختلف دارای نیروهای قدرتمندی هستند و باید قبل از ورود به هر دژ با توجه به استراتژی، کشتن از راه دور، اساسین کردن یا مبارزهی نزدیک لباسهای مخصوص را بپوشید.
یوبیسافت اینبار سعی کرده است تا با قابلیت اضافه کردن ویژگیهای جدید به اسلحه و زره، بُعد نقشآفرینی بازی را هرچه بیشتر کند. شما میتوانید به مرور با کشتن تعداد مشخصی دشمن یا انجام اهداف مختلف و افزایش سطح، قابلیتهای جدیدی مانند افزایش قدرت کشتن مخفیانه، افزایش قدرت سلاح، افزایش حمله کریتیکال و انواع و اقسام ویژگیهای دیگر را به سلاحهای خود اضافه کنید. در حقیقت بار اصلی افزایش توانایی و قدرت ضربات شما روی دوش ویژگی Engrave کردن است. برخلاف اوریجینز در اودیسی زرهها و اسلحه لجندری به وفور در دسترس قرار میگیرد و با کشتن افراد فرقه کاسموس، مزدورها یا لیدرهای هر یک از شهرها، میتوانید به راحتی به تجهیزات لجندری دسترسی پیدا کنید.
اما بیایید بیشتر از تغییرات مثبت اساسینز کرید بگوییم؛ تغییراتی که اودیسی را نسبت به نسخههای پیشین مجموعه متفاوت میکنند و تجربیات جدیدی را برای بازیکنان به ارمغان میآورند. روایت داستان بازی در ۱۰ سال نخست نبرد پلوپونز و وجود جدال تاریخی میان سپاه آتنیها و اسپارتها، یوبیسافت را برآن داشت تا نبردهای رودرروی دو ارتش را چه در زمین و چه در دریا در قالب نبردهای کانکوئست به نمایش بگذارد. در هر یک از جزایر یونان زیر سلطهی آتن و اسپارت، یکی از طرفین درگیری قرار دارد و باید با حمله به دژهای دفاعی، کشتن پادشاه یا فرمانده هر منطقه و همچنین از بین بردن تدارکات و آذوقه ارتش، شرایط را برای رویارویی طرفین ایجاد کنید. اینکه خود را یک اسپارت بدانید یا بخواهید به دموکراسی آتنیها کمک کنید، موضوعی است که به انتخاب شما مربوط میشود. از طرفی یوبیسافت برای تنوع بخشیدن به بازی رویدادهای روزانهای را با جوایز منحصر به فرد در نظر گرفته است که با ورود به هر شهر و بررسی درخواستهای شهروندان باید آنها را انجام دهید. مانند اوریجینز، این بار نیز الکسیوس و کساندرا مجهز به یک پهباد زنده یا همان عقاب به نام ایکاروس شدهاند. ایکاروس مهارتهای مشابه اوریجینز دارد و متاسفانه در این زمینه شاهد تغییرات خاصی نیستیم. به لطف حضور شرایط جغرافیایی یونان نبردهای دریایی یکی از اصلیترین بخشهای بازی را به خود اختصاص داده است و شما میتوانید تقریبا تمام انپیسیهای بازی را برای حضور در خدمه خود دعوت کنید.
اساسینز کرید اودیسی به شکل شگفتانگیزی در زمینه گیمپلی و دشمنان تنوع زیادی دارد. در جریان بازی از مدوسا بگیرید تا سایکلاپس را میتوانید از بین ببرید و حتی شاهد حضور موجودات افسانهای دیگری در بازی هستیم که به زیبایی طراحی شدهاند. از طرفی حیات وحش بازی با حضور گرگ، خرس، گراز، شغال، شیر یا گوزن تنوع زیادی به خود گرفته است و هر کدام از آنها شیوه حمله متفاوتی را برای از بین بردن شما دارند. علیرغم این تنوع متاسفانه دوربین بازی شدیدا آزاردهنده است و گاهی با برخی تواناییهای شخصیتها هماهنگی ندارد. به ویژه در نبرد با باسها و نبردهای شلوغ، دوربین بازی شدیدا ضعف نشان میدهد. نبرد در آرنا، گشتن دنبال گنج از روی نقشه، وجود نقشهای کم جزئیات با حال و هوای نقشههای باستانی، وجود حالت ویژهای برای از بین بردن راهنماهای بیمورد بازی و کشف اسرار نقشه توسط بازیکن و همچنین نبردهای نفسگیر با حیوانات اساطیری با سلاحهای متنوع، مانع تکراری شدن گیمپلی بازی بعد از حدود ۶۰ ساعت میشود. اگر بخواهید حتی بازی را کامل کنید باید زمان بیشتری را هم صرف بازی کنید.
صحبت در رابطه با گرافیک اودیسی مشکل است، موتور گرافیکی یوبیسافت سالها است که تغییر نکرده و هربار ایرادات این موتور را به نسخهی جدید بازیها منتقل میکند. متاسفانه انیمیشنهای صورت و بعضا راه رفتن شخصیتها گاهی تو ذوق میزند و حتی گاهی به ویژه در صحنههای احساسی باعث میشود که نتوانید با داستان ارتباط بگیرید. با این حال، خروج از بیابانهای خشک مصر و ورود به سواحل زیبای یونان، باعث شده تا دورنمای زیبایی را شاهد باشیم. به لطف ویژگی انتخاب دیالوگ، بیشتر از گذشته چهرهی انپیسیها را از نزدیک میبینیم و همین موضوع باعث شده است تا توجه بیشتری به مینیک صورت شخصیتها داشته باشیم. هرچند یوبیسافت سعی کرده تا چهره شخصیتها را هرچه بیشتر واقعی طراحی کند، اما متاسفانه گاهی انیمیشن چهره نمیتواند حق مطلب را ادا کند و مانع ارتباطگیری با داستان احساسی بازی میشود. اما یوبیسافت به ویژه در طراحی موجودات اساطیری، تنوع محیط و سیستم پویای آبوهوا چه در خشکی و چه در دریا موفق عمل میکند و بالاخره با پشت سر گذاشتن بیابانهای مصر، یوبیسافت چشممان را به جمال ساحل خروشان یونان باز کرد. شهرها رنگارنگ و تمدن یونان به خوبی بازسازی شده است و گشت و گذار در شهر، جنگل یا کوهستانهای یونان جذابیت بسیاری دارد. مقبرههای پر از تله و مار، جنگلی خشک شده با انسانهایی که به سنگ تبدیل شدهاند، دهکدهای آتش گرفته یا دنیای زیبای زیر دریا و شهری که در عمق دریا آرام گرفت، تنها بخشی از جذابیتهای مکانی بازی اودیسی هستند.
متاسفانه هنوز هم مانند سایر نسخههای اساسینز کردید، اودیسی نیز از بُعد فنی ایراداتی دارد. زومجی بازی را روی کنسول پلیاستیشن 4 معمولی بررسی کرده است و هرچند نسبت به اوریجینز باگ کمتری را شاهد هستیم، اما هنوز هم امکان دارد به ناگاه در کوه فرو بروید، از کشتی به بیرون پرت شوید یا با گیر کردن در کشتی، مجبور شوید بازی را از آخرین فایل ذخیره بارگذاری کنید. به ویژه در برخی صحنههای شلوغ، از جمله پایگاه دشمنان، شاهد افت فریم گاه و بیگاه هستیم و مانند گذشته به ناگاه به دیوار نامرئی گیر میکنید. با این حال هنوز هم باید گفت که Assassin’s Creed: Odyssey چه در زمینه نورپردازی و چه در زمینه سایهزنی، مانند سایر بازیهای یوبیسافت عملکردی عالی دارد.
اما آنچه اودیسی را خواستنی میکند، نغمههای خدمه کشتی، موسیقی فوقالعاده یونانی و صداگذاری خوب شخصیتها است. اساسینز کرید اودیسی بیشک یکی از بهترین آثار یوبیسافت در زمینه موسیقی به حساب میآید و در لحظه لحظهی بازی شما را درگیر خود میکند. گاهی با ورود به شهری سوخته، نتهای موسیقی غم ساکنان آنجا را بازگو میکنند و گاهی نیز در عیش و نوش آتنیها روحتان شاد میشود. تعامل با شخصیتهای مختلف و روابطی که پیش از این در هیچ مجموعهی اساسینز کرید شاهد آن نبودیم، باعث شده است تا با اثری روبهرو باشیم که در هرجهت یک پله نسبت به گذشته پیشرفت داشته است. پرواز ایکاروس بر بلندای نیزهی پوزئیدون، خدای دریا یا رفتن به معبدی زیر زمینی و شنیدن گریهها و التماس زنی درد دیده در پیشگاه خدایان یونان باستان، حال و هوایی متفاوت را به اودیسی داده است و این بازی میتواند هر لحظه شما را غافلگیر کند. این موفقیت در صداگذاری شخصیتها و محیط نیز شنیده میشود و از صدای شمشیرها بگیرید تا پارو زدن خدمه کشتی، شما را درگیر خود میکند.
اساسینز کرید اودیسی دقیقا همان ماهیت جدیدی است که یوبیسافت آن را دنبال میکند و باید گفت که در این زمینه نیز موفق عمل میکند. هرچند دوربین اعصاب خردکن بازی، انیمیشنهای بعضا نهچندان دلچسب و ایرادات فنی، خسته کننده هستند، اما داستان زیبا و ماموریتهای شدیدا متنوع، اثری قابل قبول، ارزشمند و سرگرمکننده را برای مخاطبین ارائه میدهد. تغییر سیستم مهارتها، حضور تمام ویژگی اوریجینز در کنار حالتهای جدیدی مانند نبرد دریایی بیشتر و متمرکزتر و همچنین جدال خونین آتنیها با اسپارتها، اودیسی را به اوریجینزی کاملتر، بهتر، کمباگتر و البته ارزشمندتر تبدیل کرده است.